Skip to main content

diamond saf Afgelopen maandag, 25 september 2023, hebben trainingsvliegtuigen van de European Flight Academy, een merk van Lufthansa Aviation Training GmbH, , voor het eerst enkele circuits rond de luchthaven van Bremen gevlogen. De DA42-VI van de Oostenrijkse vliegtuigfabrikant Diamond Aircraft was volledig gevuld met duurzame luchtvaartbrandstof (SAF). De vlucht was het resultaat van intensieve voorbereiding tussen LAT, Diamond Aircraft en de motorenfabrikant Austro Engine. Luchthaven Bremen werd specifiek voor deze vlucht gekozen, omdat het een van de eerste luchthavens in Duitsland is die SAF aanbiedt. SAF wordt verkregen uit olieafval, waterplanten en grondplanten in Gent, België. Tijdens het productieproces oliën en vetten gehydrogeneerd om vervolgens op een vergelijkbare manier geraffineerd als fossiele brandstoffen. Het gezamenlijke evenement was het startschot voor uitgebreide tests met gemengde SAF. Zuivere SAF heeft bewezen dat het tot 80 procent minder CO2 uitstoot dan conventionele kerosine.

Duurzaam bewustzijn en verantwoord gebruik van middelen zijn altijd kernwaarden geweest van Diamond Aircraft. De geschiedenis begon met efficiënte en loodvrije straalmotorbrandstoffen en gaat verder met elektrificatie en alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen. Diamond Aircraft en Austro Engine verwachten in de komende jaren een toenemende beschikbaarheid van ASTM D7566 SAF-mengsels als "drop-in" brandstof voor algemene luchtvaart en plannen om de hele vloot voor dit brandstofmengsel vrij te geven tegen het einde van 2025. Er wordt een aanzienlijk marktaandeel van SAF's verwacht tegen 2030 en beschikbaarheid van 100% zuivere SAF's zonder mengen voor 2050.

Birgit Bubelach, hoofd trainingsservices bij Lufthansa Aviation Training, reageerde hierop tijdens het evenement: "Ik ben erg blij dat we hier allemaal samen staan en getuige kunnen zijn van deze testvlucht van een van onze trainingsvliegtuigen van de European Flight Academy, voor het eerst gevuld met SAF. Dit is mogelijk gemaakt door onze langdurige goede samenwerking met de luchthavenexploitant en de brandstofleverancier hier op de luchthaven van Bremen, die, op ons verzoek en zonder aarzeling, beschikbaar waren voor onze trainingsvliegtuigfabrikant Diamond en zijn motorenfabrikant Austro Engine voor het testen van SAF voor hun motoren.”

Mathias Offen, hoofd trainingsservices voegt toe: “De testvlucht van vandaag met SAF in een van onze trainingsvliegtuigen is een essentiële bouwsteen op weg naar duurzame pilotentraining op onze vliegscholen, waar we als de European Flight Academy samen met onze trainingsvliegtuigfabrikant Diamond aan beginnen.”

Robert Kremnitzer, hoofd van de ontwerporganisatie bij Diamond Aircraft Austria: "SAF is de meest direct beschikbare sleutel tot het verminderen van CO2-uitstoot in de luchtvaart. Het merendeel van de Diamond-vloot kan direct profiteren van het gebruik van kerosine-zuigermotoren. We zijn erg blij dit als modelvoorbeeld te kunnen demonstreren door de samenwerking met onze partner LAT en Bremen Airport, en we zijn ervan overtuigd dat we hier samen de weg zullen banen."

"Ondanks het systeemgerelateerde voordeel van een kerosine-zuigermotor in termen van CO2-uitstoot, is elke verdere ontwikkeling richting algehele CO2-reductie van groot belang voor ons. SAF's vertegenwoordigen een welkome gelegenheid om bestaande vloten onmiddellijk te optimaliseren met betrekking tot decarbonisatie. Deze brandstoffen zijn inmiddels voldoende getest voor gebruik in turbines en hun toegenomen gebruik bespaart tonnen CO2. Kerosine-aangedreven zuigermotoren spelen vanwege hun lage volumes wereldwijd en hun lage emissies in het algemeen slechts een kleine rol in de luchtvaart. Als gevolg hiervan was het voor ons erg moeilijk om deze "nieuwe" brandstoffen te verkrijgen voor analyse en testen, laat staan om deel te nemen aan hun certificering om aan de specifieke eisen van een compressie-ontsteking zuigermotor te voldoen," zegt Felix Zahradnik, Chief Technology Officer bij Austro Engine. "Echter, door samen te werken met LAT, een van onze belangrijkste klanten, en met de geweldige steun van de luchthaven van Bremen en WFS, konden we genoeg brandstof verkrijgen voor uitgebreid onderzoek op motortestbanken en testvluchten ter voorbereiding op de certificering van SAF's. We kijken ernaar uit om samen met onze klanten de toekomst van de luchtvaart vorm te geven."

Over het besluit om duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) te leveren, verklaarden de directeur en de COO & projectmanager van de luchthaven van Bremen het volgende: Dr. Marc Cezanne, algemeen directeur van Bremen Airport: "Als onderdeel van onze klimaatbeschermingsstrategie hebben we in 2018 besloten duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) op de luchthaven van Bremen te leveren. Als gevolg hiervan zijn een tankpark voor SAF en een betrouwbare leveringsketen voor de inkoop van de milieuvriendelijkere kerosine opgezet. Sinds medio 2022 bieden we 'groene kerosine' aan alle luchtvaartmaatschappijen op onze luchthaven aan. We zijn erg blij dat Lufthansa Aviation Training (LAT) nu vanuit Bremen vliegt met aanzienlijk verminderde emissies."

Christian Knuschke, Chief Operating Officer & projectmanager, Bremen Airport: "De planning en uitvoering van het SAF-project was ambitieus, maar succesvol. We kunnen momenteel ongeveer 50 kubieke meter SAF op de luchthaven van Bremen opslaan, maar op de lange termijn streven we ernaar onze capaciteit verder te ontwikkelen in lijn met de markt. Dit maakt van de luchthaven van Bremen nu al een pionier op weg naar groene luchtvaart."

Matt Whitton, vicepresident, World Fuel Services: "Samenwerking is essentieel om de adoptie van SAF te versnellen, en we prijzen de toewijding van alle betrokken partijen om dit project tot een succes te maken. De baanbrekende inspanning van de groep op het gebied van SAF-gebruik sluit aan bij onze missie om de toegang tot SAF uit te breiden en het besef te vergroten dat dit een drop-in brandstof is die klaar is voor gebruik in elke luchtvaarttoepassing. World Fuel Services blijft dagelijks werken met producenten en eindgebruikers om de toegankelijkheid van SAF te bevorderen en de veelzijdigheid ervan te promoten voor een groenere luchtvaartindustrie."

BRON : dit is een vertaald artikel.  Het originele Engelse artikel kunt u op de website van Diamond vinden